måndag 10 november 2014

Min systers dotter har många pappor av Christina Wahldén


Jag har läst boken min systerdotter har många pappor vilket är den andra boken om Ombeni. Det börjar med att hennes syster har lyckats fly från Kongo till Sverige och hon är fortfarande lika omöjlig som hon tidigare var. Hon har även med sig en nyfödd dotter. De börjar med att leva tillsammans i Ombenis lilla lägenhet med hennes hund. Systern och dottern räknas fortfarande som flyktingar och väntar på besked om de får stanna i Sverige. Medan de bor tillsammans försöker Ombeni ta reda på hur hennes syster flydde och systern inte vill säga något och är borta på nätterna. Samtidigt verkar hon inte vilja ta hand om sitt barn så det faller på Ombeni att göra det. Till slut får Ombeni flytta ut på landet i Småland för ett nytt jobb där både hon själv, systern och bebisen mår bättre. Där får de chansen att jobba för att bli en riktig familj igen och efter mycket krångel det riktiga beslutet om systern och bebisen får stanna i Sverige.

Jag tyckte inte om boken för jag föredrar andra genrer men den var ändå väldigt läsvärd. Den är skriven så man bryr sig om karaktärerna och känner även en viss spänning över vad som ska ske. Den här boken känns väldigt viktig för ungdomar då den tar upp hur den tredje världen kan ha det och kan vara ett bra diskussionsämne.

Gustav S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar